søndag 31. januar 2010

Piquering

For dere som er innom bloggen min, så vil følgende bilder fortelle dere at jeg i morgen skal på bunadskurs igjen. Jeg lurer seriøst på å få meg nytt mellomnavn: Siste-Liten!

Ok, første bilde: Vesten, denne har jeg ikke gjort noe med i år, men den begynner nå å ligne på en vest. Mangler knappehull *fortrenge - fortrenge* og krage. Pluss noe småtteri.

For tiden er det jakken som får mest oppmerksomhet. Fronten er foret med vattolin. Det er støttestoff i ull (tror jeg) med hestehår inni. Lommene er ferdig med klaffer, og jakkeslagene ruller seg utover *o lykke!*

Det at slagene ruller utover (og forhåpentligvis ikke peker etter skredderen når de en gang blir ferdige) skyldes denne piqueringen. Små sting ned i ullstoffet under vattolinen, samtidig som slaget rulles mens man syr. Ganske stilig, faktisk.

Mot fronten er vattolinen festet med eggebånd.

Eggebåndene er selvfølgelig sydd fast for hånd, det skal jo ikke være synlig på fremsiden av jakken.

I tillegg har ermene fått påsydd sine mansjetter, og sydd sammen både over og under, så nå ser det faktisk ut som ermer. Etter kommende kursdag, så skal bunaden prøves igjen, det skal bli spennende (kanskje litt for spennende) å høre hvordan det går!