tirsdag 11. oktober 2011

Høstferie

Det betyr at man faktisk kan gi lyd fra seg på bloggen sin også. Denne sensommeren og høsten har gått vanvittig fort! Jeg hadde en mistanke om at det kom til å bli sånn også da... Koser meg, men det er kanskje litt i overlag travelt. I allefall kommer blogging langt ned på lista over ting jeg har tid og overskudd til. Men skal jeg ha mulighet til å se tilbake på denne høsten senere, så er det vel lurt at jeg legger igjen noen spor etter meg i saiberspeis.

Denne uka har vi høstferie. Eller, høstferie fra den ene halvstillingen min. Første helg pluss mandag ble tilbragt på hytta. Det var godt det! Og kaldt om natta...


Og mye spennende å finne i naturen - som vanlig.


Lørdag gikk det ganske jevnt med snøbyger, men vi tok oss ut på tur likevel. Flytta oss til et litt lunere sted enn den faste fiskeplassen vår, og resultatet ble faktisk fire fine ørret. (På fisking). Og mye pølse og våte bein etc. Den observante leser vil kanskje se at det mangler et barn. Rockern (nr. 2 i barneflokken) var på konfirmasjonsleir denne helga.

Den enda mer observante leser vil se at Storebror har gipset hånd. I morgen er det to uker siden han fikk fingeren mellom en stein og en tromme... Røntgen viste at det var slått av et stykke av beinet helt i leddet på fingeren, så nå har han gått med gips i vel en uke. Veldig praktisk når man går musikklinja på vgs og har kontrabass som hovedinstrument. I dag har gipsen kommet av da, så får vi se hvordan det går med denne fingeren.


Søndag ble jeg nok en gang fjortismor, men jubilanten var fremdeles på leir. Vi andre feiret med oreokake (går fint an å bære med seg tre kilometer inn på fjellet), og noen av oss dro på sopptur. deriblant Olleditten. Nysgjerrig på og interessert i sopp, lurer hun på det meste. Litt usikker på hvorfor nevnte fireåring midt inne i soppskogen valgte å synge på Rotmos "Den trygdenarkomane"...


Nysgjerrig er også Baluba, og etter at hun ble innmeldt i Nysgjerrigper, har ikke nysgjerrigheten avtatt. Her var det Storebror som tipset henne om et eksperiment han har gjort en gang i tiden. I skrivende stund er eksperimentet demontert og puttet på en brusflaske, men vi får vel montere det opp igjen. Kanskje kan vi blogge litt eksperimenter fremover.


På tur hjem i går tok jeg noen avstikkere fra stien, kom blant annet over denne svære hekseringen, tror det må være skjellpiggsopp (uten at jeg dobbeltsjekket med å se under soppene). Bildet yter ikke rettferdighet til hvor store soppene var, eller ringens størrelse, men den hadde et ganske så voksent grantre i midten.


Og soppturen med "den trygdenarkomane", samt omveiene rsten av helga, ga et utbytte på ca 20 liter traktkantarell. Fyttigrisen, det er mye traktkantarell i skogen! Noen kantareller også, som forsåvidt ikk er på stt beste nå, og litt piggsopp, som på denne årstiden er velsignet fri for larver!


Strikking har det blitt en del av også, kanskje noen av prosjektene bør foreviges? I morgen er det jobbdag, forresten. Jaja, men snart er det helg!