fredag 28. januar 2011

Selvtilliten

I dag har jeg hatt en morsom dag på jobb. Engasjerende tema og engasjerte elever (selv om det var fredag). ok, noen elever prøver å lure meg til å tro at de følger med, men jeg er jo ikke helt korka, jeg skjønner at de ikke følger med. Men jeg kan ikke alltid gå rundt og være politi og passe på. Det ville vært blodig urettferdig for de elevene som faktisk følger med. Altså om jeg skulle brukt energien min på å stramme opp dem som helt tydelig har bestemt seg for å ikke følge med...

Det har vært mye å gjøre på jobb i det siste, jeg har vært som en oppvridd oppvaskklut når jeg har kommet hjem, og det ser ut til at perioden før vinterferien kommer til å bli minst like intens, så her er det bare å bite tenner sammen og håpe på at familien fortsetter å vær forståelsesfull og tilgivende.

Ute blåser det veldig i kveld. Inne blomtrer gullbusken, like sjarmerende hver vinter, dette å ta inn noen grener og se at de er fulle av liv.


Selvtillit heter dette innlegget. Og nå skal dere høre. Jeg tror det vil gi selvtillit å se at man faktisk kan bli ferdig med noe, det gjelder både på jobb og hjemme. På jobb sliter jeg med å bli ferdig med ting, for det kommer alltid noe nytt som det må gripes fatt i, jeg trenger kanskje å bli flinkere til å definere noe som ferdig også? Hjemme blir man aldri ferdig, men heldigvis så har jeg hobbyer med tydelig ferdig-potensiale. I allefall noen hobbyer. Den andre hobbyen min, hånball, er en typisk ikke-ferdig hobby. Frustrerende i perioder når man føler at man ikke kommer av flekken, men vesentlig mer tilfredsstillende når man i en alder av "begynner-å-tenke-på-40" kjenner at man faktisk har et utviklingspotensiale, og at man faktisk utvikler seg.

Håndarbeidshobbyene, ja. Har diverse liggende som kan føre til økt selvtillit, f.eks denne fletta som skal bli til ny Staff-lue, bare jeg finner etuiet med heklenåler. Vil tro det er ganske kjapt gjort...


For 12 år siden eller deromkring, kjøpte jeg en bærepose med Bomull Sport fra Gjestal. Det skulle bli genser til Kjære. Forstykket (eller er det bakstykket) er ferdig, motstående stykke er påbegynt. Genseren blir nok aldri ferdig, men det er mye garn igjen, så da jeg skulle på kurs i går og kom på at jeg manglet et egnet strikketøy, så la jeg opp til en jentekjole, det gjør nok kål på noe av garnet. Det som er strikket lurer jeg på om kan bli en pute?


Godt skjult i en boks fant jeg dette hekletøyet. To nesten ferdige vesker og et halvt Noe Noa-skjerf... På den ene veska gikk jeg tom for brunt garn, den andre har jeg ikke undersøkt enda... Får se hva det kan bli til. På forumet http://www.visyr.no/ pågår det en UFO/brukeopp-konkurranse, jeg tenkte egentlig å melde på disse prosjektene der, men påmeldingsfristen var gått ut da jeg kom på det, uansett, gjør jo ikke noe om noe av det blir ferdig...


Noe som derimot er påmeldt, er hoodien til Storebror. Nå er bole og ermer ferdigstrikker, må feste noen tråder, dampe, sy og klippe nå, så får vi se hva som skjer... Hadde vært kult å få den ferdig! Og fint for selvtilliten!


Fredagskveld, faktisk, så det skulle kanskje være mulig også!