lørdag 25. juni 2011

Skoleferie - og hva det medfører

I år er det litt spesielt med skoleferie, gitt. Storebror er ferdig med 10 år obligatorisk grunnskole. Fra nå av kan han gjøre akkurat hva han vil! Tidligere i uka var det utdeling av vitnemål, som det endelige beviset på at grunnskolen er gjennomført. I Storebrors tilfelle kan vi nok si at den er gjennomført med glans også. Med fare for å utlevere ovennevnte, så kommer et lite hjertesukk fra en mor her. Som sagt greide han dette med glans, men har, som de aller fleste større problemer med noen fag enn med andre. Er man så uheldig at dette er et fag med tre karakterer i, så vil jo dette trekke ned på snittet. Nå er ikke problemene kjempestore, så snittet trekkes ikke så mye ned. Når man i tillegg er uheldig å bli trukket ut i akkurat dette faget til skriftligeksamen, og må ha TO eksamensdager, med to karakterer som hver teller like mye som enhver standpunktkarakter, ja da synes en objektiv(!) mor at dette blir i overlag urettferdig. Heldigvis for Storebrors tilfelle var snittet såpass høyt i utgangspunktet at dette sannsynligvis ikke fører til at han ikke kommer inn på førsteønsket sitt. Elever med noe lavere snitt, og med samme utfordring vil kanskje rammes hardere. (Og for dere utenforstående, de andre skriftlige eksamensfagene gir bare en karakter, så om dette går dårlig, så teller det på langt nær så mye.)

Uansett. Storebror ER en flott kar, som får til det han bestemmer seg for å få til. Så dette kommer til å gå bra!

Skoleferie innebærer også korpstur. Dette vet vi korpsmødre alt om. Hehe. Her i huset er det sånn at korpsfar er vesentlig mer engasjert i korpslivet enn korpsmor, da. Hehe. Det er mange år siden korpset har brukt uniformene sine, men de ville gjerne ha dem med på tur i år. Da må det sys på stjerner. Her er nok korpsmor noe bedre enn korpsfar - enn så lenge...

Storebror har vært med som aspirant i 2 år (ingen uttelling i form av stjerner), og vært med i hovedkorpset i fem år, altså fem stjerner (og 5-årsmedalje). De 6 første årene spilte han althorn. I høst byttet han til tuba, og er strålende fornøyd med det.

Rockern var aspirant i et år, og har nå spilt i hovedkorpset i tre år, det fører til tre stjerner. Her går det i trommer og slagverk. Det er nok denne karen som har vært mest på nippet til å slutte, som så mange andre dessverre gjør. Tenkte jeg skulle komme med et hjertesukk ang. foreldrerollen her, men det får komme som eget innlegg en gang jeg føler meg mer veltalende. I allefall, her i huset har vi som foreldre vært strenge på dette med slutting - vi krever gode argumenter, blant annet, og ettersom det ikke har kommet, så har han fortsatt. Det siste året har ikke Rockern en eneste gang nevnt at han har tenkt å slutte. Jeg tror han er over en bøyg, og jeg tror han er glad for at vi har holdt han igjen.

(Altså, nå får ungene her slutte med ting de har startet med, vi er ikke helt nazi heller.) 


Sprellemann har vært aspirant i to år nå, det første halvannet året på klarinett, siden jul har hun derimot spilt saksofon. Aspiranttilværelse gir ingen stjerner, men frøkenen var drillpike i to år også, og det medfører to gullstjerner. Denne damen tror hun skal slutte til høsten, men det tror ikke jeg. For hennes del handler det om venninner som muligens slutter. Hun liker å spille, og er den av ungene som faktisk øver hjemme også. (Altså - venner sol slutter er ikke et godt argument her i huset! Mistrivsel med korps eller instrumet derimot, det holder, men er ikke gjeldene her.)


Nå er de altså straks på tur til Tallinn. Håper virkelig de får en finfin tur!

Med de tre største ute av landet, Kjære på jobb, Baluba på fotballskole og Olleditten (som må få seg et nytt bloggnavn) i barnehage, er inneværende uke (fra i dag til neste lørdag) utpekt som "Gjøre-ferdig-uke". Jeg har tusen ting som skal gjøres ferdig, inkl. en stk herrebunad. Den skal være ferdig til torsdag. Av alt mulig annet skal jeg prøve å få ferdig mest mulig (uten å begynne på noe nytt :kremt:). I tillegg er planen å rydde et rom per dag her i huset (det starter ikke før mandag!)

Det første som ble ferdig var Setesdalsputen til den nye hytta. Ferdig montert med innerpute er den nå. Det blir flere slike!


Det andre som er ferdig er et strikketeppe i dukkestørrelse. Dette startet jeg med for mange år siden. I vinter tok jeg det med på jobb, og hadde det liggende til møteformål. jepp, jeg er en møte-strikker, da konsentrerer jeg meg best om hva som blir sagt i møtet. Og sannelig ble ikke teppet ferdig på siste skoledag! Skal ordne meg med noe tilsvarende langtidsprosjekt for kommende skoleår også! Litt usikker på hvem som blir eier av dette. Ser for meg at Olleditten ikke takker nei til det, men hun er rimelig godt utstyrt med dukkestæsj fra før da. Vi får se.


Nå skal jeg strikke og hoste litt! Ha en fin søndag.