søndag 18. september 2011

Babette er ferdig!

I juni i fjor var jeg med til Val på fylkesleir i 4H. Jeg tenkte da at hekling av lappeteppelapper var en genial tursyssel. Så etter å ha sett på Lise sine heklelapper en god stund, konkluderte jeg med at nå var tidspunktet klart for hekling av Babettes Blanket. Mønster ble tegnet av etter bilder på internett, og rutene heklet etter oppskrift fra boka "Med Hekling som hobby". Skal si mer om denne boka ved en senere anledning.

Babette vokste litt i løpet av sommeren i fjor, men så ble hun glemt, stakkars, helt til årets Bulgariatur, og da fikk jeg blod på tann igjen.

For to uker siden var alle lappene ferdige, og jobben med å hekle sammen begynte. For en uke siden var også den jobben i boks, og da gjensto kun å hekle rundt teppet noen ganger. Ganske mange stavmasker på rekke og rad, så det var bittelitt kjedelig.


Men nå er altså hele teppet ferdig, og ferdig blokket til og med! Perfekt vær for utendørsfotografering også! Fine Trøndelag.


Mitt Babette Blanket er heklet i Tynn Alpakka fra Du Store Alpakka. Det gikk med 11 nøster til prosjektet. Et nøste i hver av de ni fargene, samt to nøster rosa i tillegg, til sammenhekling og heklekanten rundt. Heklenål nr 3,5. Ikke verdens største teppe, men det dukker nok opp et perfekt bruksområde hjemme eller på hytta, vil jeg tro!

Dette er forøvrig ferdigstillelsesprosjekt nr 1. Det er mange igjen. bla to bomullskjoler, en alpakkajakke, et alpakka lappeteppe, en tunika/kjole i alpakka, og sannsynligvis tusen andre greier...