onsdag 3. desember 2008

3. desember

Alle nettsteder med respekt for seg selv har jo en kalender. Så da tenker jeg at bloggen min får bli en liten adventskalender også. Som en utfordring til meg selv skal jeg prøve å poste noe som kan komme deg som leser til nytte hver dag frem mot jul. Alt blir nok ikke sugd fra eget bryst, og alt blir nok ikke så omfattende som dagens kalenderinnlegg, nemlig en forklaring på hvordan jeg vrangsyr bærenett med to hanker.

Klipp fire like deler, to til ytterstoff og to til for.

Sy sammen for og ytterstoff i "hankeområder" - der jeg har markert med tråd (skikkelig high-tech!) Ikke sy sammen i endene!
Vreng og stryk, klipp eventuelle hakk i sømmonnet hvis dette er nødvendig. Du har nå to veskedeler som består av ytterstoff og forstoff.

Nå kommer en litt tricky part: vreng den ene av hankedelene, og tre den andre inni, slik at de møtes i enden /det som blir på toppen av hanken.


Nål sammen

Sy en søm slik at de to delene sys sammen...

Vreng ut hanken igjen og stryk.

Gjør det samme med den andre delen. Veska di består fremdeles av to deler.
Nå skal veskeposen sys sammen. Legg de to delene oppå hverandre, rette mot rette. Rettsida på ytterstoffet skal ligge mot rettsida på ytterstoffet på den andre delen og rettsida av forstoffet skal ligge mot rettsida av forstoffet på den andre delen. Det skal nå sys der jeg har merket med tråd, to lange sømmer.


Sy sammen hele bunnen i ytterstoffet, og bunnen i forstoffet, men la det være igjen en åpning midt på her, for å vrenge igjennom.
Brett inn hjørner og sy over.
Vreng veska gjennom hullet i foret, sy dette pent igjen. Stryk veska og sy stikninger rundt hankene, og vips: Bærenettet er ferdig!
Disse to ble solgt på julemesse i helga.