onsdag 29. desember 2010

Juleferie

Juleferie er en fin ting! Juleferien kan brukes til å lage ferdig ting som ideelt sett skulle vært ferdig til jul... Som for eksempel julegardiner. Heldigvis feirer vi jul frem til 20. dag jul vi, så da får de henge tre uker likevel. Og når de i tillegg ikke har nisser og slikt på seg, ja da kan de faktisk henge helt til påske!

Her i huset har Kjære innført en tradisjon for mange år siden, hver morgen ligger det litt godteri i det som måtte finnes av julestrømper og andre ting som det kan legges godteri i (bare en hver til ungene altså). Jeg tenkte jeg skulle sy julestrømper FØR jul i år, men det ble det ikke tid til. Dette har ført til lite godteri i år, og etter hvert murring i rekkene. I går og i dag fikk jeg endelig satt planen ut i live. Jeg har ikke funnet et ultimat strømpemønster enda, så da fikk ungene tegne hvert sitt, så det er fem forskjellige mønster. Stoffet er en blanding av kalendergave fra Madam Mim i desember, gardinrester og noe lilla fra ahyllene mine. Diverse bånd er innkjøpt til anledningen.

Strømpene tilhører f.v. Sprellemann, Rockern, Baluba, Storebror og Olleditten. Alle er foret med lyst lilla bomullstoff - strømpene altså, ikke ungene.


Stoffstykkene som strømpene ble klippet ut av hadde, og har fremdeles igjen noen rester, godt egnet til julehjerter. Flere er på gang! Disse har fått lys lilla bakside og er fylt med innhold fra en gammel dyne.


Erfaringsmessig blir det best bilder når man fotograferer utendørs, så da var det å komme seg ut i sola litt i dag da. Kaldt på fingrene var det, så jeg slo ikke av fotoapparatet før jeg kom inn - bommet litt på knappen ved første forsøk...


Ser dere at jeg går rundt og funderer på nyttårsforsetter? En riktig god nyttårshelg til alle! (Jepp, 2011 er her snart.)