onsdag 20. juli 2011

Vinnerlykke, pengebruk og lesing

For en tid tilbake var jeg så superheldig å vinne i en blogg-give-away hos Sam og Sofie. Denne selvvalgte dressen fra Småfolk kom så i posten litt etterpå. Herlig plagg som Olleditten elsker. Jeg også. Fin å grille marshmallows i også.


I Bulgaria var det rom for å bruke litt penger. Slik typisk bulgarsk keramikk vil vel være et klassisk minne om turen. Skålene er tenkt til tacobruk på nyhytta. Eller til andre ting. Blir bra ja. Berget bra i koffertene hjem også.


På en isenkramforretning kom jeg over disse emaljepottene, evt, en smørsmelter og et desilitermål. Definitivt klare for nyhytta disse også. Lurer på om rødt kan bli en gjennomgangsfarge på kjøkkenet, i diverse detaljer. Eller kanskje blir det kreti og pleti som blir temaet? Vi får se.


På fredag skal jeg på ny tur. Da er det nordisk 4H-leir i Viborg i Danmark som gjelder. 18 år siden sist, da var det Lyngen i Troms som var stedet. Busstur opp og ned, og en forventning om rolige dager sammen med ca 100 tenåringer fra Nord-Trøndelag, og tilsammen ca 1500 tenåringer fra Norden (de aller aller fleste fra Norge...), var jeg i dag innom Husfliden og kjøpte 18 nøster Mirasol, noen perler og litt gulltråd. Vi får se hva det kan bli til, men jeg tror (og håper) at prosjektet kan egne seg for buss- og teltliv.


Ble noen nye bøker på bokhandelen også, men de får jeg fortelle om når jeg begynner å få et inntrykk av dem. I det siste har jeg derimot lest litt. Først Helene Uris "Den rettferdige". En selsom bok. Vanvittig trist og tragisk, og egentlig en bok jeg ville lagt fra meg, men jeg synes Helene Uris måte å skrive på er utrolig fengslende, så til tross for en tragisk historie, så er boka utrolig fin.

I vinter leste jeg "Mannen som elsket Yngve" av Tore Renberg, det betyr at man også må lese "Kompani Orheim" av samme forfatter. Denne ble konsumert i Bulgaria. Fantastisk flott oppvekstroman. Har nå prakket den på Kjære også.

Jeg har tenkt at jeg burde lese Per Pettersons "Ut og stjæle hester" i mange år, kanskje nesten siden den kom ut, men det har aldri blitt til. Men etter et tips på en fest her tidlig i sommer, fikk jeg sparket bak som skulle til. Boken ble innkjøpt og har nå funnet sin plass på nattbordet. Våkna plutselig i morges og kom på den første koblingen, og måtte sjekke, jo, Lars og Lars... ;) Hihi. Får vel tro hovedpersonen finner det ut snart også.


Sånn. Da er det definitivt onsdagskveld, og jeg tror det blir Gaylord Focker og co i kveld. Skikkelig dyp film. Og kanskje fortsetter jeg litt på Babette. Hun var med til Bulgaria også, og nå er alle de minste lappene ferdige. Er over halvveis med de som er nest minst også. Men plutselig ble det stopp, da heklekroken min fra Harmony Wood knakk. (Og jeg konkluderte med at dette ble mitt siste innkjøp av slike pinner, både for hekle- og strikkeformål (definitivt ikke overbevist om rundpinnene jeg skaffet meg heller, men kanskje jeg prøver ut det hvis jeg skal kjøpe meg strømpepinner en gang).) Poenget er uansett at Babette vokser, og at jeg herved utfordrer Lise til å se på sin også. Det er fremdeles morsomt!



Kanskje vil Babette like Gaylord?