torsdag 12. juni 2008

Guttetur

Da er jeg ferdig med "L" av Erlend Loe, igjen. Noe har skjedd siden sist jeg leste den. Kanskje det at jeg har blitt eldre? Hadde det ikke vært for at jeg er en trofast leser som sjelden setter tilbake en bok før den er ferdig, så hadde nok denne havnet i hylla for en god stund siden. Ikke det at boka ikke er bra, men jeg har nok passert noen stadium i livet mitt. Ble litt for mye guttetur for meg denne gangen, gitt.

Men boka har jo helt klart noe ved seg altså, og man sitter igjen med noen nye betraktninger om livet. Og jeg tror det er sant som det er sagt: Vi har kanskje generelt for store forventninger til livet vårt, lykken, bragdene våre osv. Kanskje vi blir lykkeligere hvis vi skrur ned våre forventninger noen hakk? Og kanskje trenger vi ikke reise til en øde øy for å se hvor bra hverdagslivet vårt faktisk er? Joda. Noen spor satte boka denne gangen, også, men nei... Det blir lenge til neste gang jeg blir med på ekspedisjonen til guttene.


Og nå lurer jeg veldig på hva jeg skal lese nå. Kanskje jeg må finne fram favorittboka mi igjen?