onsdag 3. august 2011

Lappedilla

Fordi lappestrikking/-hekling er så kjekt å ha med seg på tur... Men blir det noen gang ferdig? og hvordan går det når alt en gang skal sys eller hekles sammen? Vel, svaret (svarene) kommer i en annen, hittil uinnspilt, episode av denne bloggen... På Babette-teppet skal det til sammen være 123 lapper, her er jeg ferdig med 96 (alle de minste, 3/4 av de nest minste...) Babette kunne ikke bli med til Danmark, da "noen" er litt for nerdete, og for all del må unngå at noen lapper blir like... Babette hekles i Tynn Alpakka, og blir nok ikke så stort som jeg hadde håpet på.




Danmarksprosjektet, som jeg selvfølgelig kom mye kortere på enn jeg hadde tenkt, skal ha 121 lapper fordelt på 7 ulike mønstre. Det betyr ca 17 lapper av hver. (Tine Solheims oppskrift fra boka "Retromasker".) Dette teppet strikkes og hekles i Mirasol. Til nå har jeg 17 lapper ferdig, selvfølgelig mange av de enkleste... Har til nå prøvd meg på 5 av mønstrene (den 7. typen er av fløyel i oppskriften, får se om jeg også går for det). Svært ulik vanskelighetsgrad på disse 5 mønstrene.


De jeg nok skal få aller størst trøbbel med å komme meg gjennom er disse med stjerne inkl perler. Frem- og tilbakestrikk med tre farger pluss perler er ikke noe for en med min tålmodighet. Og ikke får jeg det til bra heller. Sukk!


I tillegg til disse to pågående prosjektene på lappeområdet, så har jeg muligens et liggende i en pappeske i kjelleren også. Tror jeg begynte på det for 18 år siden eller deromkring. Spørs om det fortjener å få se dagslys igjen etter hvert.

Dagene på Nordisk leir ble travlere enn jeg hadde forventet, men det gjør ikke så mye, de var fylt av alt mulig spennende. En mulighet var å delta på redesign workshop, og ettersom geocaching ble avlyst (er forøvrig veldig klar for å prøve det på hjemmebane - noen som kan tipse om en brukbar, men ikke alt for dyr, GPS til formålet?), så kunne jeg boltre meg i avlagte hjulslanger. Både traktorslanger og sykkelslanger.

Pennalet under er laget av traktorslagne.


Synes det ble ganske kult, jeg. Og har snappet med en del tips til endringer hvis jeg skulle komme til å gjøre noe lignende igjen.


Nytt armbånd ble det også, dette er laget av sykkelslange.


Man kan ikke lage alt selv (eller, det kan man kanskje, men jeg kan ikke det). Og støvler trengs både titt og ofte i Trøndelag. Sannsynligvis også i Danmark. Synes disse var så ultrakule at jeg bare måtte ha et par. Nå er de virkelig ikke gode å ha på, de er padde flate innvendig, men hva kan man vel forvente til 75 DKK? Får se om jeg finner en såle som bygger litt.


Vel hjemme fra Danmark så jeg fram til to rolige uker før ny jobbsesong. Og rolig har det sannelig blitt, desverre alt for rolig. Har pådratt meg en voldsom forkjølelse som ikke vil slippe taket, og som suger all energi ut av meg. En av planene for disse dagene var å komme litt lengre på prosjekt campingvogn. Av en eller annen grunn virker det som det er tusen madrassbiter for å fylle opp soveplassene i vogna, og alle disse skal ha nytt trekk. To er ferdige, men 998 gjenstår. I dag fikk jeg tatt av det gamle trekket på to madrasser og funnet fram stoff til det nye, og så langt rakk energien... Kanskje i morgen da?


Nå er det finfin onsdagskveld her i Trøndelag, været er strålende, men jeg tror det er best jeg holder meg i sofan i håp om å bli fort frisk. Det er også ganske kjedelig å ikke kunne bade i elva (eller sjøen) når det nå en gang er så toppers vær. Ryktene vil ha det til at det skal bli slutt på dette været over helga.

men uansett, skal ikke klage over forkjølelse, det går over. Derimot går mine tanker til Somalia i disse dager, det er rett og slett redselsfullt det som skjer, og man føler seg så utrolig maktesløs. I lys av det så blir alt jeg har skrevet og vist i blogginnlegget i dag så totalt meningsløst også. Og egentlig så går jeg bare tom for ord. Sukk!