lørdag 13. august 2011

Når butikkalarmen går...

Altså... Vi er så heldige å arve klær fra mange forskjellige steder, det er helt supert. Dette fører til at huset er fullt av klær, og at det sjelden kjøpes noe nytt. Også helt supert. I dag var jeg på bytur, og på en liten runde alene med Olleditten, ble jeg stående utenfor en av disse kjedebutikkene og snakke med ei venninne. 4-åringer synes ikke det er så morsomt, og for seg som hun er, gikk hun inn på butikken og fant faktisk barneavdelingen. Og hvordan vet jeg det? Jo - hun kom ut med en tunika hun hadde funnet. og hva skjer når man går ut av en klesbutikk med klær som ikke er kjøpt? Det piper! Hehe, dette ble rimelig udramatisk. Betjeningen så hva som skjedde, og jeg og Olleditten gikk for å henge på plass tunikaen. Det som var så fint med denne var at den hadde en applikert mus på seg. Rever som vi er, tk vi liksågodt et bilde av musa, og ble enige om at vi skulle hjem og trylle litt. Tunikaen var ikke dyr, så jeg kunne jo ha kjøpt den, men kom så på mengden klær som er hjemme...

Da Olleditten skulle legge seg, fant vi fram denne genseren som nylig kom i arvepose fra naboen. Fin genser som ser ut til å være lite brukt - men også perfekt for trylling. Fasongen var perfekt, ettersom tryllinga skulle foregå i stumme stoffer (stoffer uten særlig strech i.)


Og så, etter noen timer med penn, papir, saks, strykejern og symaskin, samt nål og broderigarn, så er en helt hvit genser tryllet om til en musegenser.


Håper Olleditten er fornøyd med tryllinga når hun våkner i morgen. Koselig arbeid dette. Men det tar litt tid...


Vi har forresten fått tilbake finværet her i trøndelag, og jeg er i ferd med å få tilbake formen. Så de to siste dagene har jeg dratt med familien på bærtur. Familien plukker bær og jeg plukker kantarell. Til nå har jeg to fulle kurver. Noe tørkes og noe forvelles. Her er fra turen i går, den inkluderte bål og pølser og utsikt over Fossemvatnet, Reinsvatnet og Beitstadfjorden. Fine skogen vår!


I går kveld var jeg martnashjelpenke. Kvelden (og til dels natta) ble brukt til hekling. Og etter intens innsats er jeg nå ferdig med alle de minste (50) og de nest minste (46) lappene til Babette-teppet mitt. Nå mangler jeg faktisk bare 12 lapper, og kan begynne å fundere på hvilken farge jeg skal bruke til å hekle sammen lappene. Forslag tas imot med takk! Garnet jeg bruker er forresten Tynn Alpakka fra DSA. Og apropos tynn Alpakka. I går ble det visst med åtte nye nøster av typen hjem, samt et oppskriftshefte... Så får vi se da... Men jeg har egentlig litt for mye som bør gjøres ferdig før jeg spretter de nye nøstene.