torsdag 22. juli 2010

Utlandet

Alle som på en eller annen måte er i kontakt med en trønder i sommer har nok skjønt at været har vært helt elendig. Det skal mye til før jeg blir værsyk, men i år så var jeg nesten der, altså. Heldigvis hadde vi på nyttårsaften bestilt oss båt til, og hus i Ebeltoft, Danmark. Så dermed var det bare å sette kursen sørover. Finfin steinstrand ut mot Kattegat - hva mer kan en steingal dame ønske seg...

Ebeltoft er en utrolig sjarmerende by, skal ikke se bort fra at vi havner her igjen. Danmarkshus og danskebåt betyr gjerne at man får en del timer til gode første dag før man kan komme i hus, de brukte vi til å teste sandstranda i Ebeltoft (mot vest), og sjekke ut sentrum - samt isutvalget. Guttene fant internett også (turens første og eneste gang).

Som sagt, huset vårt lå med utsikt mot øst og over Kattegat. Her hadde vi alt slags vær, men aller mest godt vær og badetemperaturer. Dette er utsikten fra platten utenfor huset (og forsåvidt fra stua også).

En annen runde i Ebeltoft avdekket et område med store uteinstrumenter, genialt. Slik ønsker jeg meg. Har du lyst på noe litt annerledes i hagen din, og noen kroner til overs, kan du kjøpe ulike instrumenter her.

Denne fyren dukket også opp, tror nok den var litt skadet, for den fikk ikke til å fly skikkelig. Herlige farger, da!

Det er nå 11 år siden sist vi var i Danmark, det blir definitivt ikke like lenge til vi kommer tilbake. Både for 11 år siden og i år var vi på obligatorisk tur til Legoland. Ikke sikkert vi drar dit neste gang. Men for all del, Legoland er flott altså. Lurer på hvor mange gartnere de har der, for eksempel. Og legobyggverkene er utrolig imponerende. Men det er sannelig fullt nok av folk der, og karusellene, med til dels laaaange køer, er nok mest tilpasset barn på jentenes alder, altså ikke tenåringer. Men isen, den er det ikke noe å si på, verken for liten eller stor.

Stedet som derimot kan føre til at vi vender tilbake til Danmark enda raskere enn vi i utgangspunktet hadde tenkt, var Djurs Sommerland. En gedigen park med alle mulige attraksjoner. Ikke Så striglet som Legoland, men nok striglet for oss i allefall, og med mange mange attraksjoner tilpasset alle sammen, også tenåringene. Store åpne områder hvor man kan ligge og dra seg hele dagen. Ta med egen mat, gjerne for grilling, eller kjøp deg mat på et av de utallige serveringsstedene. Her er det som sagt karuseller og greier i alle varianter, fullt av trampoliner, tarzanløyper, lekeplasser både innen- og utendørs, badeland... Vi var her i to dager, men kunne nok vært der i både 3 og 4 dager.

Etter ei uke i Danmark måtte vi vende nesa hjemover. Tok båten over til Göteborg, og lå der en natt. Søndag besøkte vi Universeum. Et fantastisk sted. Anbefales til alle sammen! Hva kan man si om Universeum? Et naturfagssenter som er utrolig bra laget. Må oppleves! Al fra Haitank til test av dine ferdigheter som håndballkeeper. Via åstedsgranskning i krimsaker og besøk i den internasjonale romstasjonen.

Turen gikk videre oppover Sverige, og første overnatting var i Fucking Åmål, en nydelig beliggende camping ved Väneren. Planen var å ligge i telt, men da prisen for to telt var nesten den samme som for en sekssengs hytte, falt valget på hytte, gitt. Fra Åmål la vi opp til en kjøreetappe. Kan melde at strekningen mellom Torsby og Malung er noe av det kjedeligste jeg har vært med på, og nesten kjemisk renset for rasteplasser (ok, ikke når man passerte kommunegrensa til Malung da, rett skal jo være rett). En stopp iMora ble det tid til, Mora er en sjarmerende by, som vi gjerne kan besøke senere. Middag i Sveg og så kjørte vi litt utenfor allfarvei, og fant en lekkert beliggende camping ved Holmsjøen. En sliten camping dette, preget av å ligge utenfor allfarvei, men virkelige naturskjønne omgivelser, en herlig badestrand og sandvolleybane, bl.a. Her leide vi en hytte og satte opp lavvoen. Fire av oss la seg i lavvoen, men i løpet av natta måtte alle rømme inn i hytta, for i lavvoen ble vi oppspist av mygg!

Det var en grunn til at vi kjørte denne vegen, vi skulle innom verdensmeteropolen Ljungaverk. Alle som har vært på foredraget "Håkki - The Power of Glesbygd" vet hva Ljungaverk er. Håkki-prosjektet er et utrolig godt prosjekt, og bør være til inspirasjon for alle som i en eller annen for bedriver bygdeutvikling.

Etter Ljungaverk var det duket for bading i Storsjöbadet i Östersund, og endelig turde Olleditte å slippe seg løs i vannet igjen. Herlig. En ting som har slått meg ved noen anledninger, er alle de døde dyrene ved/i motorveiene i Sverige - på turen gjennom Du Gamla Du fria, så vi et levende rådyr, og ellers et godt utvalg av arter mer eller mindre maltraktert langs veien. Nesten hjemme sto denne og ønsket oss velkommen.

Nå satser vi på noen rolige dager i heimen, med rydding og ordning og kanskje litt søm, strikking og hekling... Fikk strikket mye på turen, da, men mangler ferdigstillelse, bilder kommesr snart.