fredag 20. august 2010

Men FÅ garn - det kan man!

Da er hverdagen her igjen, gitt. Fra å slaraffe seg til de grader, skal man sjonglere tusen baller på en gang. Fire barn på skolen og en i barnehagen krever en smule organisering og oversikt - men det sier seg selv: Ungene må selv ha kontroll på en del saker. For noen år siden konkluderte vi med at eneste mulighet for å få til en fornuftig morgen var å dekke frokostbord, slik at alle kan spise og samtidig smøre egen matpakke - fungerer strålende. Litt usikker på hvordan dette skal bli i år, jeg har undervisning  eller møte allerede første time fire, og til dels fem, dager i uka - og er den av oss som har lengst reisevei... Mulig ungene må få ansvar for hver sin borddekking på morgenen.

Jeg skal i år, som i fjor, være kontaktlærer for førsteklassinger. Nå har de kommet, og jeg har så smått begynt å bli kjent med dem - herlig gjeng - gleder meg til skoleåret som kommer. Til sammen skal jeg ha 100 forskjellige elever i år. 100 elever som skal ha saklig og nyttig veiledning og vurdering gjennom året...

I barnehagen er er det lite med vurdering, mye kos og veiledning, og mye uteliv. Ribbuksene fra Nøstebarn synes jeg er geniale, strikket til Olleditten og Baluba for et par år siden (tror jeg). Nå skal Olleditten få seg en ny. Garn fra lageret egner seg godt til prosjektet - opplysning om type kommer når jeg har kommet innerst i nøstet.

Buksa blir et stæsjbusteprodukt... garnlageret krymper saaakte men sikkert. Strenge regler for nyinnkjøp er en utfordring. Da passer det fint at man har bursdag (38 på tirsdag), da kan man FÅ garn! Fikk et nøste Robust i gave fra søte Sprellemann. Hvor store lugger kan man strikke med et nøste robust? Finfine farger har hun kjøpt.


Fra Storebror fikk jeg gavekort fra Ikea, for å kjøpe meg hylle som jeg kan ha garnet mitt i... Kniiis. Og så er det kanskje et bevis på hvor desperat man er, når man fra bror og svigerinne ønsker seg garn og mønster til noe de ønsker seg til den kommende babyen... Og stor glede når man faktisk får det!!! Sammen med en kaffekopp! (Dere kjenner meg visst...) Valget er nydelig, og prosjektet skal snart startes på  - men her skal jeg lure med meg Guiritana på samstrikking!


På badet henger det forresten to hatter. Sammen med et par øreringer kjøpt på Epla.no.


Hattene er reservehattene til disse to damene som kom i posten her om dagen, uten underskjørt, så de var litt småflate. Men med underkjolene på plass kom de virkelig til sin rett igjen. Strikkefrua, eller elinne, som jeg "kjenner" henne som, var utrolig sporty og laget dem for meg! Herlige!


Nå er det faktisk helg. Kjære, Svigermor og fire av ungene har dratt på hytta. Jeg og Rockern skal dra etter senere i kveld, sistnevnte er i øyeblikket på fotballkamp. Men nå skal jeg sløve litt mer, kanskje strikke litt og surfe litt rundt på nett, så får jeg vel ordne meg klar for tur. Kryss fingrene for stor soppfangst da!!!