søndag 1. august 2010

Vips! 15 år.

For femten år siden dukket denne fyren opp. Bitte liten, 2950 gram, men full av matlyst i allefall. Fyren har bodd i Trondheim, i Oslo og i Ogndal. Han har spilt fiolin, håndball, fotball, althorn og sjakk. Han har bedrevet litt turn, litt svømming, 4H og sikkert mer også. Noe driver han med fremdeles. En fantastisk flott fyr som vi er veldig stolte av. Star Wars-fan til sin onkels glede. Lego-nerd, til sin mors fryd. Og kanskje litt vel glad i TV- og dataspill i forhold til hva foreldrene foretrekker? Han er glad i skigåing og skikjøring, elsker å bade, både utendørs og i basseng. Flink på skolen, selv om han er totalt ustrukturert, og flink til å hjelpe til hjemme. Han har akkurat kommet hjem fra Landsleir i 4H, og har begynt å planlegge Nordisk leir i Danmark til neste sommer. Nå har han altså blitt 15 år - halvveis til 30, og mamman fatter ikke hvor alle disse årene kom fra!


Her er han fotografert i TV-kroken på "mørkloftet". Og på bildet under er også søster Sprellemann med. Neste bilde er tatt mot dette stedet før prosjekt Tjueti startet i vinter (men etter at det meste av ryddinga var unnagjort).
 Sprellemann sitter ca en meter foran luka som vises omtrent midt på det nederste bildet. (Luka er bak den nye døra.)


På andre siden av dette rommet står altså TVen, den kan såvidt skimtes bak Rockern her (som ikke vil komme i mammas blogg). Han støtter seg på rekkverket til trappa, som kommer opp i forkant av stokken som ligger på tvers over gulvet på bildet over.


Prosjekt Tjueti er på langt nær ferdig, det er mye stæsjing og maling som gjenstår, og litt annet småsnacks. Jeg trodde derimot i mitt stille sinn at det at guttene skulle bytte rom, ville gjøre at rommene ble ryddigere og mer systematiske... Men hvor blond er det egentlig lov å være? To gutter på 12 og 14 år har med seg ganske mye ditt og datt, og disse er rimelig fri for ryddeferdigheter, så pene, striglede interiørbilder kommer nok dessverre aldri fra dette hjemmet. Her er rommet til Storebror. (Legoen kom opp i dag - så det er ikke alltid SÅ fullt på gulvet.) Men legg bla merke til kommodeskuffene... sier ikke mer!


Og her er et bilde fra det samme rommet før snekkerne kom.


Det var altså litt om husets femtenåring og hans domene (prosjekt Tjueti). Femtenåringens mor (som fremdeles er tjueni) har en del forsetter på gang. Jeg henger litt på forumet Uformelt. Her er det veldig mange kreative og garngale strikkedamer. Nå er det noen lure sjeler som har funnet ut at det kan være kjekt å bruke opp noe garn som ligger i skuffer og skap, kurver eller hyller - og det er nok ikke det dummeste de har kommet på. Jeg mistenker at en del av dem har vesentlig mer garn enn meg liggende (selv om Kjære nok har vanskelig for å tro det), men uansett. Det bedrives dermed litt stæsjbusting. Mine egne stæsjbusteregler er som følgende: Før jeg får kjøpe meg nytt garn, må jeg ha forbrukt dobbel mengde av det lageret jeg allerede har. I tillegg har jeg en ekstraregel - men den skal jeg presentere senere en dag...

Her er første stæsjbusteprodukt:


Tre kopptuer. Garnet er av ukjent merke, men det er et nøste turkis og et nøste som kunkan hete Tutti Frutti. Garnet er overtatt fra en venninne som skulle strikke kopptuer for et par år siden, men som ikke gjorde det ;) Dette er forøvrig mine aller første kopptuer. Og jeg fant inspirasjon hos Monai. Tusen takk. Alle tre er strikket på pinner 3,5, og har lagt opp 45 masker. Alle har også to og to omganger med hver farge. De er strikket på følgende måte:
1) 1. omgang: rett. 2. omgang: 1 vrang, 1 rett i masken på omgangen under den som er på pinnen, etc.
2) 1. omgang rett. 2. omgang: 1 vrang, 1 rett etc.
3) 1. omgang: 2 rett, 1 vrang etc. 2. omgang: 2 rett, 1 vrang etc.

Så får vi se, om den opprinnelige garneieren skal få tuene, eller hva som skjer...

Nå skal jeg bruke resten av kvelden i sofan, og muligens stæsjbuste litt mer. Denne gangen på pinner nr 7.